'Ik heb de mooiste baan die je je kunt wensen'
Frans van Diek deelt zijn verhaal

Ik heb de mooiste baan die je je kunt wensen. Zo’n baan is alleen mogelijk met ondersteuning vanuit de organisatie, samenwerking met collega’s, partners, bewoners en familie.

Goede, gezonde voeding, de was en de schoonmaak, interne logistiek en slimme omgang met afval: het is een compleet huishouden waar Frans van Diek, regisseur Hospitality van DrieGasthuizenGroep verantwoordelijk voor is. Hij zorgt ervoor dat bewoners, medewerkers en gasten zich fijn voelen op de locaties van de organisatie. Frans (50), getrouwd en vader van drie zoons, is naar eigen zeggen nogal honkvast. Hij werkt hier inmiddels bijna 30 jaar. Hij kreeg en greep de kans om carrière te maken binnen DrieGasthuizenGroep.

Via-via ben ik in 1989 begonnen, bij de civiele dienst van verpleeghuis De Braamberg, Ik was jong maar had al vijf jaar ervaring in de horeca, als kok in een partycentrum. Toen ik binnenkwam kregen mijn collega’s en ik de opdracht om van de tot dan toe traditionele maaltijden voor bewoners meer een feestje te maken; thema’s in buffetvorm. Ik was een jonge kok, wilde veel leren. Dat feestje kwam er.

Sinds 2001 valt De Braamberg onder DrieGasthuizenGroep. De wereld is behoorlijk veranderd sinds die tijd. Persoonlijk groeide ik ook, in 2004 werd ik eerste leidinggevende horeca op locatie Heijendaal, in 2010 teamleider, vanaf 2013 kwamen daar de overige locaties bij. Ik heb de kans gekregen mijn vleugels uit te slaan, met bredere blik naar gastvrijheid, naar hospitality te kijken. En daarbij ook van anderen te leren.

Over voeding wordt veel gezegd en geschreven, bij ons blijft de visie op gezonde voeding in combinatie met de schijf van vijf overeind. Wat wel veranderde zijn ideeën over gastvrijheid en beleving; de maaltijd moet mensen vooral blij maken. Dat vraagt om een mindset bij alle medewerkers die met voeding bezig zijn, we hebben daar trainingen voor gevolgd. We gaan nadrukkelijk met bewoners in gesprek, over wat zij lekker vinden, wat leuk en belangrijk voor ze is. Het verandert ons vak, contact is geen gezeur, maar gaat over wat mensen écht willen. Luisteren en aanpassen waar dit mogelijk is. Ik volg de trends binnen ons vakgebied en weet dat DrieGasthuizenGroep kansen biedt in nieuwe ontwikkelingen. Die positie danken we aan ondernemen vanuit ons gevoel, niet zozeer omdat we persé de eersten willen zijn.

Als regisseur hospitality houd ik me met meer bezig dan maaltijden, ik ben de schakel tussen bewoners, medewerkers, externe leveranciers en dienstverleners. Ik ben verantwoordelijk voor de huishouding. Samen zorgen we ervoor dat bewoners op onze woonzorglocaties, maar ook de huurders van appartementen zich prettig- en thuis voelen. Dat hun huishouden wordt georganiseerd op een manier zoals zij -of hun kinderen voor hen- dat het liefst willen. Een collega zei eens: doe het zoals je ook voor je ouders een fijne oude dag zou willen verzorgen. Ook medewerkers van onze leveranciers dragen het gevoel van gastvrij en betrokken uit. Zoiets vraagt om goede communicatie, je moet van elkaar weten wat je kunt en te bieden hebt. We doen het samen.

Om samenwerking te onderstrepen organiseren we jaarlijks een event. Speciaal voor bewoners, voor medewerkers of leveranciers. Telkens rond een specifiek thema. Dit jaar was dit een Food Zorg Event, waarbij professor Erik Scherder inging op de invloed van voeding op het ouder wordende brein en de problemen die dementerenden ondervinden met eten. Aanwezig was ook een van onze partners op het gebied van voeding (Holland Food Service). Die heeft onlangs een concept met kleine hapjes ontwikkeld waarmee bewoners met dementie toch weer genieten van eten.

‘Ik heb de  mooiste baan die je je kunt wensen’
Cliënten geven ons een 8.0
DrieGasthuizenGroep kreeg 596 waarderingen. 92% beveelt ons aan. Geef uw waardering zodat we onze zorg nog beter kunnen maken. Bekijk waarderingen