Duizendpoot in de beste thuiszorg
Britt Klein Poelhuis (34), coördinator ondersteuning thuis en managementondersteuner

Britt Klein Poelhuis (34) is coördinator ondersteuning thuis bij Thuiszorg Groot Gelre. Zij zorgt dat cliënten thuiszorg op maat ontvangen, ze is een matchmaker tussen cliënt en thuiszorgverlener. Het zijn niet alleen ouderen voor wie ze zorg organiseert. Voor iedereen die vanwege medische, psychische of andere redenen voor bepaalde tijd een beschikking voor ondersteuning heeft en zorg wil inkopen, maakt Britt hulp concreet. Daarnaast is Britt vanaf juni twee dagen in de week managementondersteuner bij Thuiszorg Groot Gelre. Binnen deze functie is zij onder andere verantwoordelijk voor de instroom van nieuwe medewerkers, verzuimgesprekken en voortgangsgesprekken.

Ik ben destijds in de huishouding begonnen, toen nog voor Sensire. Dat betekent dat ik ook de ‘andere kant’ van het werk ken, de praktijk van zorgverlening bij mensen thuis. Het begon als een baantje in de zomervakantie, naast het werk dat ik in de weekenden al bij een supermarkt had. Via dat vakantiebaantje heb ik een vast contract gekregen.

Dat mijn zomerbaantje uiteindelijk een echte baan in dit vakgebied zou worden, was niet eens de bedoeling. Ik ben begonnen met een studie SPW (Sociaal Pedagogisch Werk) en heb als onderwijsassistent gewerkt en in de kinderopvang.

“Dat mijn zomerbaantje uiteindelijk een echte baan in dit vakgebied zou worden, was niet eens de bedoeling”

Als coördinator ondersteuning thuis ben je vooral een duizendpoot. Op het moment dat -meestal via het wijkteam- een aanvraag voor huishoudelijke ondersteuning binnenkomt, moet ik binnen twee dagen contact leggen met de cliënt. Ik heb veel vragen: wat zijn de wensen rond dagen en tijden voor hulp, zijn er bijzonderheden? Welke andere instanties zijn nog meer betrokken, hoe kunnen we de thuiszorg zo goed mogelijk organiseren? Dit onderdeel, het contact met de cliënt, vind ik het leukst. Het liefst bezoek ik iedereen thuis, om de situatie goed in te kunnen schatten, uit te vinden hoe iemand is en om te bepalen welke collega hier het best bij past. Helaas lukt zo’n thuisbezoek in veel gevallen niet, om de simpele reden dat het aantal aanvragen enorm toeneemt. Gisteren kwamen er zes tegelijk binnen! De markt groeit snel.

Als ik een goed beeld heb van de zorgvraag, maak ik een planning voor ondersteuning, zorg ik voor een zorgdossier en een overeenkomst met de cliënt. Er valt op de achtergrond veel te regelen. Van het beheren van capaciteitsvermogen tot contact met manager, van managementondersteuning tot alle administratie die erbij komt kijken. Daarnaast zijn we natuurlijk veel bezig met de planning. We moeten doorlopend schakelen, prioriteiten stellen. Jaarlijks wordt voor elke cliënt een evaluatie gemaakt, maar ook alles rond ziekteverzuim van collega’s en klachten moet worden gevolgd. Ik wijs collega’s op een nauwkeurige uren- en kilometer administratie en let erop dat contracten voor zorg tijdig worden verlengd. Al het contact met wijkcoaches, familie, mantelzorgers, IrisZorg, Veilig Thuis en casemanagers loopt eveneens via mij.

“Al het contact met wijkcoaches, familie, mantelzorgers, IrisZorg, Veilig Thuis en casemanagers loopt eveneens via mij”

Leuk is dat langzaam maar zeker meer mannen een baan in de thuiszorg ambiëren. Eerst werd er een beetje onwennig naar gekeken, nu blijkt dat het heel goed werkt. Als ik vooraf meld dat er een mannelijke collega komt, is er soms wat twijfel. Vraag ik naderhand hoe het bevalt, dan hoor ik 9 van de 10 keer dat het hartstikke goed werkt! De nuchterheid van mannen draagt daaraan bij. We benadrukken graag dat we niemand uitsluiten op basis van achtergrond of opleiding, al onze medewerkers hebben kwaliteiten. Ik zoek graag de ideale match, omdat dat natuurlijk voor iedereen beter werkt. Ook mijn medewerkers zelf hebben wensen waarmee ik rekening houd. Allergieën, hoogtevrees, angst voor honden of cavia’s; verzin het maar.

Mijn baan is druk, hectisch en onvoorspelbaar vaak. Soms zou ik meer tijd willen hebben voor het persoonlijke contact met cliënten. Dat knelt, omdat de planning veel aandacht vereist. De combinatie van de twee functies die ik vervul maakt het afwisselend en zorgt ervoor dat ik zowel inzicht heb in de voorkant, als de achterkant van de ondersteuning thuis.

“De combinatie van de twee functies die ik vervul maakt het afwisselend en zorgt ervoor dat ik zowel inzicht heb in de voorkant, als de achterkant van de ondersteuning thuis”

Thuiszorg Groot Gelre is een fijne werkgever, een platte organisatie waar belangstelling voor elkaar en betrokkenheid overheersen.‘He Britt, hoe is het met jou’, hoor ik op de gang, als ik de bestuurder tegenkom. Dat is leuk, dat persoonlijke. Ik maak best lange dagen, kom vaak behoorlijk moe thuis. Maar daar gaat de knop om, maak ik tijd voor onze dochters. Mijn partner werkt ook voor Thuiszorg Groot Gelre, in de wijk zelf. Met net zoveel passie en plezier als ik hier op kantoor.

“Mijn partner werkt ook voor Thuiszorg Groot Gelre, in de wijk zelf. Met net zoveel passie en plezier als ik hier op kantoor”

Duizendpoot in de beste thuiszorg
Cliënten geven ons een 8.0
DrieGasthuizenGroep kreeg 596 waarderingen. 92% beveelt ons aan. Geef uw waardering zodat we onze zorg nog beter kunnen maken. Bekijk waarderingen