“Dat je iets kunt betekenen voor mensen in misschien wel de meest kwetsbare fase van hun leven, vind ik geweldig”

Ze volgde een mbo-opleiding verpleging waarna ze zich specialiseerde in psychiatrische verpleegkunde. Toch koos Edith Scheerman (44) voor een carrière in commerciële dienstverlening, waar ze tien jaar met veel plezier werkte. Toen ze kinderen kreeg deed ze een stapje terug. De druk en eisen van de commerciële wereld, die vooral draait om presteren en targets, vormde geen goede match met de verantwoordelijkheid voor een baby en een peuter. Via-via raakte Edith in gesprek met een wijkverpleegkundige. Meteen was het er weer, dat warme gevoel bij verhalen over zorg. “Dat je iets kunt betekenen voor mensen in misschien wel de meest kwetsbare fase van hun leven, vind ik geweldig.”

“Vorig jaar ben ik als kwaliteitsverpleegkundige begonnen bij DrieGasthuizenGroep, er kwam een mooie vacature vrij, een functie waar ik met twee collega’s samenwerk aan verbetering van zorg. Hier zit ik echt op mijn plek, maar er is een heel traject aan voorafgegaan. In 2007 ben ik als herintreder in de wijkzorg gestart, ik was getriggerd door de gesprekken die ik met de wijkverpleegkundige had. De grap is dat wijkzorg uitgerekend het vakgebied is waar ik als student geen interesse in had, liever van wegbleef. Pas nu ontdekte ik hoe mooi het is. Achter elke deur hoor je een ander verhaal.

Achter elke deur hoor je een ander verhaal.

Als herintreder beschikte ik niet meer over een BIG-registratie, ik mocht veel handelingen niet uitvoeren. Omdat ik er vanaf dag 1 in geloofde dat dit mijn werk is, heb ik alles op alles gezet om de benodigde papieren te halen. Toen ik mijn BIG-registratie weer binnen had, ben ik begonnen met een hbo-V studie. Het was een pittige periode, zeker met jonge kinderen, een baan én een studie. Ik moest heel wat ballen in de lucht houden. Spijt heb ik er geen moment van gehad.

Als wijkverpleegkundige ben ik na vijf jaar in de Verpleegkundige Adviesraad terechtgekomen. Deze raad geeft gevraagd en ongevraagd advies over uiteenlopende kwesties rond zorg. Denk bijvoorbeeld aan medicatiebeleid, kwaliteitsregisters of reanimatiebeleid. Ik vind het mooi om te zoeken naar verbetering van kwaliteit in zorg. Maar ik wilde ook meer, vooruit en verder. Precies op dat moment was er een vacature bij DrieGasthuizenGroep, waarbij een kwaliteitsverpleegkundige werd gezocht.

Ik vind het mooi om te zoeken naar verbetering van kwaliteit in zorg.

We vormen een klein en relatief nieuw team. De taak en functieomschrijving waren er, de inhoud en manier waarop we hier vorm aan geven lag nog open. Dat is fijn, we kunnen daardoor zelf vormgeven aan onze opdracht. Die wordt ingegeven door vragen vanuit het management, de focus op zorg in combinatie met de behoefte van verzorgenden en verpleegkundigen. Mijn collega Yvette houdt zich bezig met het onderwerp dementie, Arjan met eerstelijnsverblijf en palliatieve zorg. Mijn focus ligt op verbetering van wondzorg. Als kwaliteitsverpleegkundige vorm je de schakel, maak je de vertaalslag tussen beleid en praktijk. Onze organisatie wil groeien in kwaliteit, professionaliseren. Hoe doe je dat en wat levert het op voor cliënten, voor onze bewoners en hun familie? Als kwaliteitsverpleegkundige denk je bijvoorbeeld na over omgang met dementerende bewoners. Welk beleid kies je als organisatie in benadering, bejegening? En hoe train je collega’s, vergroot je bewustwording? Andere onderwerpen zijn professionele wondzorg, voeding en -steeds belangrijker- samenwerking met mantelzorgers. Op basis van wat we zien in de praktijk organiseren we in samenwerking met onze collega’s van de afdeling scholing goede scholing voor al onze collega’s, brengen kennis naar de plek waar het nodig is. Daarbij is het belangrijk dat we collega’s motiveren om methodieken te gebruiken die bijdragen aan het welzijn van onze bewoners. En hen laten zien dat het ook voor henzelf veel oplevert.

Onze organisatie wil groeien in kwaliteit, professionaliseren.

“Dat je iets kunt betekenen voor mensen in misschien wel de meest kwetsbare fase van hun leven, vind ik geweldig”
Cliënten geven ons een 8.0
DrieGasthuizenGroep kreeg 596 waarderingen. 92% beveelt ons aan. Geef uw waardering zodat we onze zorg nog beter kunnen maken. Bekijk waarderingen