‘Ik vind het belangrijk dat mensen zich welkom voelen’

Er is tegenwoordig veel vraag naar plekken voor kortdurend verblijf. Brigit Peters, teamleider van de derde etage Heijendaal: ‘De ziekenhuizen hebben het druk met oudere mensen die iets langer moeten aansterken, in het ziekenhuis is daar geen ruimte voor. We hebben hier dan ook vooral te maken met eerstelijnsverblijf. Deze vorm van kortdurend verblijf is gericht op herstel en terugkeer naar huis.’ ‘Stel, je wordt opgenomen in het ziekenhuis voor een heupoperatie’, legt Brigit uit, ‘maar je hoeft daarna niet te revalideren en kunt ook niet naar huis want met thuiszorg alleen red je het niet. Dan kun je bij ons in woonzorgcentrum Heijendaal terecht en heb je net wat langer de tijd om aan te sterken.’

Ook voor andere vormen van kortdurend verblijf, zoals spoedzorg, kunnen mensen naar Heijendaal. ‘Bij spoedzorg gaat het om een acute zorgvraag’, aldus Brigit. ‘Stel, vader en moeder wonen samen thuis en vader is aan het dementeren. Als moeder acuut naar het ziekenhuis moet en vader niet naar familie kan, kan hij hier op de derde etage terecht.’ Daarnaast is er respijtzorg. ‘Deze vorm van kortdurend verblijf is puur om de mantelzorger te ontlasten’, legt Brigit uit. ‘Dit kan met een indicatie van de gemeente. Maar ook zonder indicatie kun je in Heijendaal logeren. De kosten voor het verblijf en de zorg zijn dan wel voor eigen rekening van de cliënt.’ Brigit: ‘En dan is er ook nog overbruggingszorg, deze zorg bieden we als men nog niet terecht kan in de zorginstelling van hun keuze.

Welkom voelen
Op de afdeling kunnen 29 mensen verblijven. Iedereen heeft een eigen eenpersoonskamer met een douche en toilet. Mevrouw Heerink verblijft op de derde etage van Heijendaal en is erg te spreken over haar kamer: ‘Ik kijk het mooiste uit van allemaal; ik kan de trolley langs zien komen, ik zie het hier allemaal’, lacht ze. ‘Ik zit hier goed hoor!’ De kamers en ontmoetingsruimtes zijn sfeervol ingericht. De muren zijn in frisse kleuren geschilderd. ‘Ik vind het belangrijk dat mensen zich welkom voelen’, vertelt Brigit. ‘Als je een goede kleur gebruikt, voel je je al veel meer welkom.’ Ook op andere manieren is de afdeling huiselijk en gezellig gemaakt. ‘Je komt binnen en kunt een kopje koffie pakken, gewoon gastvrij. Een plantje op tafel. Het doet al zo veel meer. Ook hebben we zitjes neergezet op de gang. Mensen gaan zo uit zichzelf al veel meer op de gang zitten. Het geeft meer beweging op de gang, het is niet zo steriel, het leeft gewoon meer!’

Iedere dag is anders
Op de afdeling werken zo’n 25 à 30 medewerkers. ‘Het is een afdeling waar veel reuring is. Iedere dag is anders. Je stapt hier op een sneltrein, het is continu schakelen. De variatie maakt het werk op deze afdeling uitdagender’, aldus Brigit. ‘Er is veel verloop in cliënten. En door het vele verloop is personeel nodig dat flexibel is. Het is nog even aftasten; een nieuwe afdeling is best wel spannend, maar men gaat ervoor. Dat is echt heel fijn om te zien.’ Mevrouw Heerink beaamt dit ‘Ze doen hun best, echt waar!

‘Ik vind het belangrijk dat mensen zich welkom voelen’
Cliënten geven ons een 8.0
DrieGasthuizenGroep kreeg 596 waarderingen. 92% beveelt ons aan. Geef uw waardering zodat we onze zorg nog beter kunnen maken. Bekijk waarderingen